"Honda Shadow, VT, Steed, Spirit, Aero, Sabre, VTX, Fury... the great custom bikes!"

A blog új képekkel frissült!

Régi Harley rajza

Régi Harley rajza
  
  • Honda Vt 800, a 80-as évekből
    Honda Vt 800, a 80-as évekből
  • Vt 600 Shadow bobber
    Vt 600 Shadow bobber

A Honda VT Shadow nem egy Harley klón!

És ez a márka „élte túl” a konkurensek nyomulását is, több szépreményű motormárkával szemben, amik eltűntek idő süllyesztőjében (pl. Henderson Excelsior stb.). És az is igaz, hogy a 80-as évektől több Japán motorgyártó kapott ötletet ezektől a klasszikus ősöktől a custom modelljeikhez, és a stílust tekintve sok követője akadt konkrétan a Harley-nak is.

Persze ha jobban elmélyedünk a témában, akkor láthatjuk azt is, hogy máshonnan, például az előbbiekben említett letűnt típusoktól is származhattak ötletek, hisz abban az időkben ők is ugyanazt a vonalat képviselték. (ez főleg a 30-as évek post art déco stílusa volt) Rátérve az általunk kedvelt Honda VT Shadow modellekre elmondhatjuk, hogy az első „soft chopper”megjelenésű példányok mind a műszaki beltartalomban, mind a külső kialakításukat tekintve jelentősen eltértek az előbb említett ősök „hagyatékától”.

A folyadékhűtéses, hatszelepes, váltóval egybeépített motor, a kardánhajtás, a gazdag műszerezettség és a külső megjelenés különbözősége is azt mutatta, hogy modernebb időket élünk, és inkább a könnyebb kezelhetőségre, megbízhatóságra helyezte a Honda a hangsúlyt, szemben a spártai klasszikus egyszerűséggel. Meg is kapták a kritikát: egy igazi chopperre nem kell ennyi műszer, túl finom a járásuk, nem elég karakteres gépek.

A Honda válaszként megalkotta 88-ban az egyik legjobban sikerült modelljét; a Honda VT 600-at. Az egy főtengelycsapra ültetett hajtókarokkal rendelkező V2-es blokk itt már hitelesen vibrált, a műszerezettség minimális volt, a lánchajtás chopperhez jobban illett, és a klasszikus kinézete, háát az felülmúlta az eddigi próbálkozásokat a többi choppert gyártó cég előtt. És egyáltalán nem Harley kópia!!! A nagy átmérőjű első vékony abroncsú első kerék és a brutális, 170-es szélességű hátsó kerék egyetlen amerikai ősön sem volt jellemző. A chopper építő berkekben már kultikussá vált VT 600-as tank gyönyörű csepp formája és ideális mérete kiválóan passzolt a motor vonalvezetéséhez. Egy mondattal: Ez a Honda Shadow egy hiteles és egyedi chopper. Pár évvel később, a Honda amerikai üzemében megszületett a VT 1100C2 majd a C3 Aero, amik szintén sokaktól megkapták a Harley kopírozás kritikáját.


Ezen modellek szintén a vibrálós, már 45 fokos V2-es hajtóművel készültek, nagyobb lökettérfogattal, kardánhajtással és gyönyörű klasszikus külsővel. (Az igaz, hogy a HD is 45 fokos hajtóművel rendelkezik, de egy teljesen más rendszerű, száraz karteres olajzású, lökőrudas, léghűtéses megoldással.) A Honda ezeknél a modelleknél is maradt a saját fejlesztésű vízhűtéses, rendkívül megbízható konstrukciójánál. A külső megjelenés mindkét modellnél teljesen klasszikus benyomást kelt, a C2-nél a szükséges minimum elve érvényesül, a C3- mal a Honda visszanyúlt a 30-as évek stílusához, a gömbölyű formákhoz, lenyúló öblös sárvédőkhöz, fehér oldalú gumikhoz. Ez utóbbinál a formavilág, - ha már mindenképp hasonlítani kell valamelyik őshöz – inkább közelít a régi idők Indian chief-jeihez, mint bármelyik Harley modellhez.

 

Persze mindez csak az ízlés határán belül, hisz ezek a formák a Honda designerjeinek saját munkái, amik szerintem szebbek, mint bármelyik eddig gyártott cruiser összképe. (Itt muszáj vagyok megjegyezni, hogy a Kawasaki a Drifter modelljeivel egy az egyben lemásolta az Indian Chief külsejét…) A C3 Aero első sárvédője sokak szerint tanulmányba illene, a tank formája és mérete szinte tökéletes összhangot képez a motor vonalvezetésével, egyszóval: gyönyörű. Mindezen tulajdonságok elmondhatók a legújabb VT-kről, VTX-ekről is.

Összegezve az eddig írottakat: A Honda Shadow nem másolat, hanem egy igazi egyéniség, mind a külsejét, mind a beltartalmát, és példás megbízhatóságát tekintve. Természetesen tisztelettel adózom a V2-es ősöknek és gyártóiknak, akik lerakták annak a stílus-életérzés útnak az alapjait, amin ma is boldogan cirkálhatunk VT-inkkel!

Üdv: A.Á.

A klasszikus 1100 C3 Aero

A klasszikus 1100 C3 Aero